Followers

Thursday, February 23, 2012

SAHABAT, MARI BERHENTI SEJENAK...

Sahabat,


Mari kita berhenti sejenak, kerana daku sebagai sahabatmu, ingin bertanyakan sesuatu tentang dirimu.Apakah matlamat hidupmu wahai sahabatku..Adakah engkau tahu bahawa kehidupan di dunia ini hanya permainan semata-mata? Maafkan diriku kerana daku bertanyakan hal-hal sedemikian. Tetapi, aku risau jika sebuah kisah yang ada dihati ku ini tidak diketahui oleh dirimu, wahai sahabatku. Aku takut jika di akhirat kelak, engkau memanggil ku sebagai penderhaka kepada sahabat kerana aku tidak pernah memberitahumu satu perintah dan kisah yang jelas aku ketahui ketika aku berada dikehidupan bumi. Walau engkau selalu mengelarkanku dengan ungkapan yang baik, tetapi aku gusar jika tanggapan mu itu salah kerana diri ku ini juga selalu alpa. Wahai sahabat, adakah engkau mahu mengetahui perintah dan kisah tersebut?
 Izinkan diriku untuk memulakan jawapan dengan satu potongan ayat-ayat suci al-Quran,


"Dan (ingatlah) aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu "[51:56]


Maafkan diriku lagi kerana sebelum ini, aku tidak pernah mengingatkan mu akan hal itu walaupun ketika itu aku melihat dirimu leka dengan permainan duniawi..

Aku takut wahai sahabatku, kerana semakin bertambah usia ku didunia ini, semakin bertambah dosa ku pada Nya. Ditambah pula dengan peringatan dan perintah Allah yang selalu aku lalaikan.. Ketahuilah sahabatku, Allah telah menurunkan ayat bahawa:


"Dan ingatlah tiap-tiap sesuatu kami catatkan satu persatu dalam kitab (ibu suratan) yg jelas dan nyata" [36:12]


Sungguh, aku merasakan diriku terlalu kerdil dihadapanNya. Wahai sahabatku, bagaimana dengan dirimu? Adakah dirimu juga merasai apa yang daku rasakan. Gementarnya hati ini bila menyebut kalimah-kalimah suci Allah.. Sahabat, cuba engkau lihat apa yang ada ditangan ku ini. Adakah engkau mengerti apakah makna cawan kosong dan sebotol air mineral ini?

Sahabat, hati kita sebenarnya ibarat cawan yang kosong ini manakala air yang ada dibotol ini adalah iman kita. Jika kita tidak pernah cuba membuka hati kita, maka kosonglah hati kita kerana kita telah menterbalikkan pintu hati kita berpaling jauh dari Allah swt. Tetapi, ingatlah, hati itu boleh berubah kerana setiap hati yang dilahirkan itu semuanya adalah suci ibarat kain yang putih.


Sahabat, cubalah kita membuka cawan itu dan tuangkan air kedalamnya. Adakah kita dapat melihat air mengalir dan memenuhi ruang didalamnya? Ia juga sama dengan ibarat kita membuka hati kita untuk mengenal Allah, Tuhan pencipta kita. Setiap saat kita cuba mengenal Nya, maka dengan setiap saat itulah iman kita bertambah dan terus bertambah sehingga sampai satu ketika, air mata kita pasti akan mengalir kerana melihatkan kebesaran yang Maha Esa.



Sahabat, cuba engkau perhatikan ayat yang daku ingin bacakan ini:


"kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari akhirat)" [29:64]


Adakah kita mahu menjadi orang yang rugi kerana kita masih lagi tidak mengetahui hakikat yang berlaku di alam ini?


"kamu tidak tinggal (di dunia) melainkan sedikit masa sahaja, kalau kamu dahulu mengetahui hal ini (tentulah kamu bersiap sedia)"[23:114]


Sahabat,


"Dan sesungguhnya akhirat itu lebih baik untukmu dari dunia" [93:4]


Sahabat, setelah kubacakan semua kepadamu, bukan kerana daku ingin membunuh kehidupan dirimu sekarang, tetapi aku melakukan semua ini kerana aku ingin menjadi sahabatmu dunia dan akhirat.

Semoga persahabatan kita ini menjadi laluan untuk kita untuk mengenali agama kita..amin...


from: sharemotivasi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...