Followers

Sunday, September 8, 2013

AKU JUGA BEGITU

Aku juga begitu. Aku pernah berazam penuh tekad tidak akan mengulangi kesilapan lalu. Aku duduk bertaubat, menangis segala dosa yang aku kerjakan. Aku benar-benar menyesal. Aku menangis penuh rintihan, memohon kepada Allah agar diriku diampunkan.

Kemudian aku bangkit menjalani kehidupan sebagai seorang insan yang ‘baru’. Insan yang mahu berubah ke  arah yang lebih baik. Sejak hari itu, aku mula merasakan ketenangan yang sungguh mendamaikan.

Tapi… entah mengapa, sungguh mudah diriku tewas dengan nafsu. Hanya dengan satu buaian keseronokan yang merosakkan, aku terus jadi lena tidak sedarkan diri. Padahal sebelum ini sudah berkali-kali aku diberi nasihat. Sama ada melalui al-Quran, hadis, ceramah, buku dan macam-macam lagi. Namun tetap juga lalai dan jatuh. Segala teguran yang meresap ke dalam jiwa hanya melekat sebentar sahaja.

Hatiku tidak ubah seperti daun keladi, tetap tidak basah walaupun disiram berkali-kali. Seakan-akan begitu yang aku rasakan. Lalu aku persoalkan : Mengapa? Mengapa begitu wahai diri?

“Nasihat yang bagaimana lagi yang kau mahukan agar dirimu berhenti bermaksiat? Mahukah kau melihat azab dibentangkan di hadapan matamu, baru kau betul-betul tersedar? Mahukah? Atau kau mahu malaikat Maut datang kepadamu terlebih dahulu baru kau betul-betul berubah?”

Persoalan itu selalu singgah menyapa diriku yang hina ini. Menegur diriku dan memuhasabahkan diriku. Juga membuktikan bahawa diriku masih punya iman dan harapan. Namun iman yang aku miliki terlalu lemah dan tidak bermaya. Mudah sangat goyah. Puncanya kerana apa? “Alaa,,, biasalah tu,,, kita manusia, bukan Malaikat, Iman kita sentiasa turun naik.”

Ya, itu Betul. Tapi kenyataan itu kadang-kadang hanya menjadi alasan buat diriku sehingga aku jadi tidak kisah dengan dosa. Aku tahu aku silap. Sepatutnya, aku perlu pulihkan dan tingkatkan iman walaupun tidak mampu istiqamah sepertimana malaikat. Tapi mengapa aku tidak boleh? Mengapa begitu mudah aku patah balik ke belakang?

Kini aku menyedarinya. Rupa-rupanya selama ini aku kurang bermujahadah, aku tidak kuat mentarbiyyah diriku sendiri. Aku kurang bersungguh-sungguh dalam kehidupan. Aku tidak betul-betul serius meninggalkan dosa. Mudah kata, aku terlalu manjakan diriku.

Lalu apabila aku menyedari akan semua ini, aku melihat dan merenung kembali diriku dengan penuh harapan dan keazaman yang baru. Apa yang perlu aku buat tidak lain tidak bukan adalah dengan meningkatkan kualiti amal, perbanyakkan buat kebaikan, tinggalkan perkara-perkara lagho, serta rangka dan disiplinkan rutin harian yang baik.

Dan untuk buat semua itu, aku wajib belajar bertegas dengan diri sendiri. Jangan biarkan diri binasa lagi. Bertegas, bertegas dan bertegas. Bina kehidupan baru semata-mata kerana Allah dan teruskan memohon maaf kepada Allah serta yakin terhadap pengampunanNya.

Juga jangan sesekali berputus asa dengan rahmat dan kasih sayangNya. Kerana Allah memahami keadaan hamba-hambaNya dan bersedia mengampunkan segala kesalahan hambaNya. Sekiranya hambaNya benar-benar mahu diampunkan, Allah yang khabarkan sedemikian.

“ Wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa kesemuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” [39:53]

Lagi pujukan dalam satu hadis Nabi s.a.w yang sangat menyentuh sanubari, Nabi s.a.w telah bersabda yang bermaksud:

Seseorang telah melakukan satu dosa, lalu dia berkata: “Wahai Tuhanku ampunilah dosaku”.
Lalu Allah azza wa jalla berfirman: “HambaKu telah melakukan dosa dan dia mngetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, Aku ampunkan dosanya”.

Kemudian dia kembali melakukan dosa yang lain, dia berkata: “ Wahai Tuhanku, aku telah melakukan dosa, ampunilah dosaku”.

Lalu Allah azza wa jalla berfirman: “HambaKu telah melakukan dosa dan dia mngetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, Aku ampunkan dosanya”.
Kemudian dia melakukan sekali lagi dia berkata: “ Wahai Tuhanku, aku telah melakukan dosa, ampunilah dosaku”.
Lalu Allah azza wa jalla berfirman: “HambaKu telah melakukan dosa dan dia mngetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, Aku ampunkan hambaKu ini, buatlah apa yang kau mahu, Aku ampunkan engkau”.                                                                    
[Riwayat al-Bukhari dan Muslim]


Jelas bukan? Rahmat pengampunan Ilahi sangat luas tanpa tandingan. Begitu agung kasih Allah kepada diriku dan diri kita semua. Begitu sayang Allah pada kita, si pelaku dosa. Rugi besarlah andai kita kembali ke belakang dengan tidak mensyukuri kurniaan pengampunan ini. Sungguh rugi, rugi serugi-ruginya. Itu yang aku akui…


RAHMAT BIN BAHAN
EXCO PERHUBUNGAN DIPLOMA
BADAN DAKWAH DAN ROHANI
UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...