Followers

Sunday, June 3, 2012

Selamat Datang Ke UTeM

Assalamualaikum warah matullahi wabarakatuh,
 Ahlan wasahlan ,

 Selamat datang kepada semua mahasiswa baru ke Universiti Teknikal Malaysia Melaka bagi ambilan diploma sesi 2012/2013. Tahniah diucapkan  kepada semua kerana anda adalah terpilih daripada yang terpilih. Sahabat-sahabat sekalian, sedarkah kita saban hari persaingan dalam bidang pendidikan semakin sengit . Berapa ribu permohonan yang dibuat ke institut pengajian tinggi (ipta) setiap tahun, dan hanya sebahagian saja yang terpilih. Kita adalah diantara orang-orang yang diberi ruang dan peluang dalam persaingan ini.

Sahabat-sahabat sekalian,  sabda Nabi s.a.w dalam satu hadis yang panjang, “ barangsiapa yang melalui suatu jalan untuk menuntut ilmu, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya suatu jalan menuju ke syurga” hadis riwayat muslim. Ilmu yang bagaimanakah? Pastinya ilmu-ilmu yang membawa kepada kebaikan, ilmu-ilmu yang dapat mendekatkan diri kita dengan Allah s.w.t. Walaupun kita dalam pengajian teknikal, kejuruteraan, mahupun pengurusan, tanggungjawab untuk mencari, mendalami ilmu-ilmu agama juga tidak terkecuali.

Sahabat-sahabat sekalian, apabila digelar mahasiswa, ia adalah satu perspektif yang tinggi di mata masyarakat. Kita kini berada dalam satu golongan yang sinonimnya digelar golongan berintelektual. Firman Allah swt yang bermaksud “ Katakanlah lagi (kepadanya), adakah sama orang yang berilmu dengan yang tidak berilmu?” surah az-zumar ayat 9. Jadi perlengkap diri dengan nilai-nilai yang dapat meletakkan kita di tempat yang sebaiknya.

Sahabat-sahabat sekalian,gunakanlah masa beberapa tahun ini, menjadi alat persediaan kita di alam yang lebih mencabar kelak. Perlengkapkan diri kita dari pelbagai aspek. Jadilah mahasiwa yang sebenar, yang menjadi harapan dalam mencorak pembangunan dan kemajuan negara akan datang. InsyaAllah.

" With Ukhuwah We care "


Mohd Khairul Hafizan Bin Ne’mat
Yang Dipertua
Badan Dakwah dan Rohani
Universiti Teknikal Malaysia Melaka

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...