Followers

Monday, April 29, 2013

PENDENGKI LEBIH RENDAH DARIPADA YANG DIDENGKI


PENDENGKI LEBIH RENDAH DARIPADA YANG DIDENGKI
      
        Kedengkian itu seperti makanan masin yang sentiasa merapuhkan tulang, juga seperti penyakit kronik yang selalu merosakkan tubuh secara perlahan-lahan sehingga membusuk. Ada ungkapan :"tidak ada yang menyenangkan dari seorang pendengki,kerana ia selalu menjadi musuh dalam selimut". Ada pula orang-orang yang berkata seperti ini:"celaka benar orang yang pendengki; memulai dengan persahabatan dan mengakhiri dengan pembunuhan."

       Oleh itu, seharusnya kita cuba menjauhi perasaan hasad dengki ini. Dengan dengki terhadap orang lain,kita sama halnya dengan memberi makan kesedihan kepada daging-daging kita dan memberi minum kegelisahan kepada darah kita. Seorang pendengki itu, ibarat orang yang menyalakan pemanggang roti,lalu setelah panas ia memasukkan dirinya sendiri kedalam pemanggang tersebut. Keresahan, kecemasan dan kegelisahan hidup merupakan penyakit-penyakit yang dilahirkan oleh sifat dengki untuk mengakhiri ketenteraman, kesejahteraan dan kebahagiaan hidup. Bencana besar  yang menimpa seorang pendengki adalah kerana ia selalu melawan qada'(ketentuan Allah),melecehkan syariat dan selalu menyeleweng dari ajaran yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w.



      Sesungguhnya kedengkian itu itu merupakan penyakit yang tidak mendatangkan pahala,dan juga bukan cubaan yang akan mendatangkan balasan baik dari Allah kepada pelakunya. Seorang pendengki akan  selalu panas melihat orang lain mendapatkan kenikmatan dan kelebihan. Dari itu akan berlanjutan sehingga ia mati, atau terkadang sehingga sampai kenikmatan orang lain tadi sudah tidak ada lagi.

     Oleh itu, disini saya ingin memperingatkan sahabat sekalian agar memerangi habis-habisan perasaan hasad dengki dalam diri kita ini. Perasaan dengki ini berkembang tanpa kita sedari, bermula dengan perasaan cemburu dengan kesenangan orang lain, dan berkembang lagi sehinggalah munculnya fitnah-memfitnah, bahkan boleh menyebabkan peperangan sesama muslim. Hendaklah kita sentiasa berdoa, berlindung kepada Allah agar dihindarkan kita dari hasad dengki ini...juga hindarkanlah diri anda dari seorang pendengki, kerana dialah yang selalu mengawasi anda..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...